Soms doen we bij de ODMH ook andere dingen

Gepubliceerd op 10 februari 2020

Op 24 januari jongstleden hebben twee medewerkers van het team Bodem en Archeologie van ODMH een archeologie les gegeven op een basisschool. Ditmaal waren zij gastdocent op een speciale school voor kinderen met autisme.

De medewerkers van ODMH hebben aan twee kleine klasjes (vijf leerlingen) ieder een half uurtje les gegeven. Na een korte inleiding mochten de leerlingen niet alleen kijken naar de archeologische vondsten, ze mochten ze ook aanraken! Tal van vondsten gingen van hand tot hand: aardewerk uit de prehistorie, uit de Romeinse tijd, pijlpunten uit de steentijd, een leren schoenzool uit de Middeleeuwen. Veel indruk maakte de onderkaak van een hond, een hond spreekt altijd tot de verbeelding. Ik vroeg: ‘Wat zou de naam van deze hond geweest zijn? Woef de hond?’

Grondboring

Tussen de twee lessen door lieten we een grondboring zien. De kinderen (en de juffen) hadden natuurlijk geen idee wat er onder de grond zou zitten. Binnen een meter troffen we een pakket veen aan. Veen stinkt naar rotte eieren (zwavelverbindingen komen vrij) en dat lieten we ook ruiken. Ook konden kinderen voelen aan het veen. De verbazing was groot dat in het duizenden jaren oude veen nog plantenresten te zien en te herkennen waren.

Routine wordt het nooit!

Inmiddels hebben deze medewerkers van ODMH al enkele keren les gegeven bij diverse scholen en is er een leuke set vondsten met een verhaal samengesteld. Zij merken dat de voorbereiding van een les nu sneller verloopt, maar routine wordt het eigenlijk nooit.  Want je weet nooit hoe de interactie met kinderen verloopt en daarom is het elke keer spannend, ook voor onze medewerkers.

Op naar de volgende archeologieles!